20240310_061212

Bra Liv Travel Expeditiereis in het winterse Zweden

We hebben er vast allemaal wel ervaring mee: onder het genot van een aantal alcoholische versnaperingen kunnen er mooie ideeën ontstaan. Vaak erg ambitieus, soms zelfs een tikkeltje absurd. Het daadwerkelijk in actie brengen van deze gedachtenspinsels blijft vaak achterwege, en blijkt vooral een fantasie die je enkel in je stoutste dromen kunt beleven. Echter, voor drie beste vrienden uit het prachtige Friese Sneek werd een ondeugende ingeving realiteit, en dat was nooit gebeurd zonder de kwaliteiten van Tjallina Houtsma van Bra Liv Travel.

Hoewel wij, de drie vrienden, individueel al aardig wat reiservaring hebben en onszelf vaak capabeler inschatten dan we daadwerkelijk zijn, hebben we toch gekozen om de reis deels uit handen te geven en een georganiseerde reis een kans te geven. Ik zeg inderdaad “deels”, want Tjallina sprong goed in op onze wensen, zelfs als wij deze zelf nog niet altijd helemaal op een rijtje hadden.

Onze reis begon via Schiphol Airport richting Oslo, Noorwegen. Op het vliegveld in Oslo pikten wij onze huurauto op en gingen wij op weg richting Zweden. Na een paar uur rijden door een mooie omgeving, waar af en toe hertjes in de berm te zien waren, kwamen wij aan op de eerste locatie. Een heerlijk rustig en liefdevol hotel met geweldig lekker eten. De keuze voor deze plek was zorgvuldig door Tjallina uitgekozen zodat we na onze dag reizen lekker konden bijkomen.

De volgende ochtend begon dan daadwerkelijk ons winterse avontuur met een driedaagse hondensleetour onder de liefdevolle begeleiding van Fjälläventyr-eigenaar Ludwig Lind en zijn vrouw Ida Thomstad. Bij ons hotel werden wij opgehaald door de gidsen en gingen wij richting het Fulufjället National Park. We begonnen ietwat onwennig met het gereedmaken van onze hondensleeën om vervolgens het door de mist mysterieuze park te ontdekken. Na een heerlijke en rustgevende dag in de kou kwamen we aan op de plaats waar wij het kamp op gingen zetten voor de eerste overnachting van de trip. Dit was nogal een uitdaging, een tent opzetten in de vrieskou. Eind goed, al goed, konden wij, na de honden te verzorgen en onze buikjes te vullen met een heerlijke op het vuur bereide maaltijd, onze vriendschap testen door in een slecht opgezette tent, met temperaturen tot minus 20 graden Celsius, met zijn drieën elkaar warm te houden. Na een uitdagende nacht werden wij al vroeg wakker en konden wij verder met de expeditie. We werden steeds bekwamer in het verzorgen en werken met de honden, waarbij voor een enkele medereiziger zelfs angsten overwonnen werden. Bij ons kamp voor de tweede overnachting was een sauna aanwezig om heerlijk na te praten over alle ervaringen, wat werd onderbroken om ons onder te dompelen in een wak met ijskoud water in een meertje naast de sauna. Voldaan na een goede tweede nacht van de expeditie gingen we de volgende dag weer terug uit het park.

Bijkomend van alle ervaringen tijdens de actieve maar rustgevende ervaring met de honden, installeerden wij ons in een gemoedelijke B&B nabij het natuurpark. Na een middagwandeling naar een bevroren waterval konden wij lekker slapen. De volgende dag gingen wij richting Sälen voor een middagje ice-climbing, een unieke en uitdagende activiteit. Met lichtelijk verkrampte armpjes keerden we na een leuke middag terug naar het B&B. De dag erop hadden wij afgesproken met onze Nederlandse gids Dennis. Wij gingen weer het Fulufjället National Park in voor een sneeuwschoenwandeling. We wisten niet zo goed wat wij ervan moesten verwachten, maar het was veel leuker en interessanter dan verwacht. We gingen onder meer dierensporen zoeken en leerden over de lokale flora en fauna. Na een leuke dag gingen we terug naar het B&B, en laadden we op voor de laatste dagen.

Als grote afsluiting stond er een tweedaagse sneeuwscootertrip op de planning, wederom met gids Dennis. De sneeuwscooters waren een groot contrast met het relaxte tempo van de door de sneeuw galopperende honden. Met de monsterlijke machines konden we, de ene reiziger op hoger tempo dan de andere, de schoonheden van het Fulufjället National Park ontdekken onder het genot van een heerlijk winterzonnetje. Na een overnachting in het park, en nog een ochtend op de sneeuwscooter keerden wij weer terug uit het park, met onvergetelijke herinneringen op zak. Helaas, het zat er alweer op. We gingen de dag erop alweer terug naar Nederland.

De volgende dag, onderweg richting het vliegveld in Oslo, kwamen wij erachter dat onze vlucht was geannuleerd vanwege een sneeuwstorm. Tjallina pakte dit voor ons op, en wij hebben een nachtje in een 5-sterren hotel in hartje Oslo moeten doorbrengen. Top geregeld, zodat wij zonder stress weer richting Nederland gingen.

Al met al een onvergetelijke reis, waarbij al onze winterse dromen zijn uitgekomen. Helaas hebben we het noorderlicht niet kunnen bewonderen, wat in eerste instantie eigenlijk de basis was voor onze reis. Daarom is het enige minpuntje dat ik Tjallina moet geven, dat ze het noorderlicht niet voor ons kon reserveren. Maar dat ligt natuurlijk niet aan Tjallina, maar aan het feit dat geomagnetische zonnestormen erg onberekenbaar zijn.

Tjallina, heel erg bedankt voor je bekwaamheid en het invullen van onze winterse fantasieën. Wij hebben een top reis gehad en zouden zonder één seconde te aarzelen iedereen aanbevelen om een reis met jou samen te stellen.